Les cases d'Alella

Web de divulgació històrica i patrimoni arquitectònic d'Alella

La revolució del transport

La primera línia de tren de Catalunya i de tota la península es va inaugurar el 28 d’octubre de 1848. Unia Barcelona i Mataró, gràcies al patrocini de l'empresari mataroní Miquel Biada. L'estació del Masnou va esdevenir la porta d’entrada a Alella per a moltes famílies barcelonines que hi tenien casa.

El servei de tartanes entre el poble i l’estació va ser cosa de dues famílies: els de Cal Xic i els de Can Benet, que a més d'aquest trajecte oferien altres serveis com el transport a les fontades; nom que rebien els dinars festius que se celebraven a redós d'una font.

Algunes grans cases tenien la seva pròpia tartana: a Can Bertran, Can Codina o les Quatre Torres eren els masovers mateixos els encarregats de portar els senyors. A finals dels anys vint del segle XX, les tartanes van deixar pas als vehicles motoritzats.

El primer taxi va ser el de Miquel Lluch al voltant del 1920. Més tard també s'hi dedicaren els Font de Cal Xic, primer amb taxis i després amb autocars. Pels volts de 1925 l’empresa Font cobria amb un Ford T 17 HP dues línies regulars: Alella-El Masnou i Alella- Vallromanes, que seria substituït per un Hispano Suiza que era conegut popularment com el camió o la infanta Isabel, amb capacitat per a vuit passatgers repartits en dos pisos. El 1954 els Font enllaçaren Alella amb Barcelona amb un autobús que fou batejat pels usuaris com el directe.

El trànsit de cotxes particulars va prendre rellevància entre 1910 i el 1930 i els seus propietaris van ser inicialment famílies amb molts diners: el flamant vehiclei el xofer eren elements de distinció social, com l’Elizalde de Can Codina, el Buick de Can Biosca o el Renault de Ca la Madame.